2016/06/10

MY EXPERIENCE PLAYING NAGAUTA SHAMISEN




Since my first moment in Japan (four years ago) I have been fascinated by Japanese culture. The architecture, age-old  traditions and Japanese customs all contribute to a unique lifestyle that I wanted to partake in. Two years ago, as fate would have it, I met my boss -architect and expert in Kabuki playhouses- Mitsuru Yabushita. He is the reason that my interest for Japanese traditional music grew even greater.

Last year, as part of our research, we had the opportunity to see Kabuki in the Konpira Grand Theatre (Kanamaru-za) in Kotohira. That was the first time I listened to Nagauta shamisen. I was so amazed by the music that I had no doubts about starting to learn how to play it. I have been playing shamisen for a few months, and learning with Makoto sensei is without doubt adding something beautiful to this rewarding life experience. I can play Spanish guitar, but playing shamisen presents a major challenge. Shamisen is plucked with three fingers of the left hand, the “bachi” is used in the right hand to strike the strings on the delicate cat skin from what is made. What complicates this art a bit more for me is that regular chords seem to be absent, rhythms are "ma" (間) based and silences are very important parts of the songs.

Last 5th of June, I had the opportunity to participate with professional Nagauta shamisen players at the 11th International Hougaku Concert. I was so happy to be on the stage with my best friend and architect Helena Machin, also the fact that we were surrounded by our very good friends, made it an experience I will never forget. 

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Desde mi primer momento en Japón (hace cuatro años), he quedado fascinado por la cultura japonesa. La arquitectura, tradiciones antiguas y costumbres Japonesas contribuyen al estilo de vida único del cual siempre he querido formar parte. Hace dos años, y como fruto del destino, conocí al que es hoy mi jefe Mitsuru Yabushita. Él es la razón por la cual mi interés por la música tradicional japonesa creciera aún más. 

El año pasado, y como parte de de nuestro trabajo de investigación, tuve la oportunidad de ver un teatro Kabuki en el Gran Teatro Konpira (Kanamaru-za) en Kotohira. Ésta fue la primera vez que escuché Nagauta (link wikipedia). Quedé tan hipnotizado e impresionado por la música y el sonido del shamisen que no dudé ni un solo segundo en aprenderlo. Llevo pocos meses aprendiendo a tocar el shamisen, y aprender con la profesora Makoto está añadiendo sin duda algo muy bonito a esta experiencia tan gratificante. Aunque puedo tocar la guitarra, tocar el shamisen presenta aún mayores retos. El shamisen se toca pinzando y golpeando las cuerdas con un “bachi” en la mano derecha y parando las cuerdas con tres dedos de la mano izquierda sobre la delicada piel de gato de la que está hecha el shamisen. En mi opinión, lo que lo complica un poco más a este arte es que los acordes normales parecen estar ausentes, los ritmos están basados en “ma” (間) y los silencios son partes muy importantes de las canciónes. 

El pasado 5 de Junio tuve la oportunidad de participar junto con profesionales de Nagauta en la onceava edición del Concierto Internacional de Hougaku. Estuve muy contento de compartir escenario con mi gran amiga y arquitecta Helena Machín, además el estar rodeado de grandes amigos hizo sin duda que se convirtiera en una experiencia que nunca olvidaré. 

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Photographer: Daniel Tang